Hyrcyklar på Skvadronsgatan
Malmö får snart ett unikt hyrcykelsystem med namnet Malmö by bike som invigs den 14 maj 2016.
Vad är ett hyrcykelsystem?
Ett hyrcykelsystem, ibland kallat lånecykelsystem eller internationellt "bikesharing", är en tjänst för att tillhandahålla hyrcyklar för gemensam användning. Man kan säga att ett hyrcykelsystem är en del i det befintliga kollektivtrafikutbudet.
Varför ett hyrcykelssystem i Malmö?
Malmö stad har ambitiösa mål för hållbart resande, både inom staden och för inpendling. Omkring 62 000 personer tar sig till Malmö varje dag för arbete och utbildning. En tredjedel av dessa åker med buss eller tåg. Stadsbusstrafiken är i Malmö på flera sträckor högt belastad i rusningstrafik. Ett hyrcykelsystem fungerar som komplement till stadsbusstrafiken. Genom att koppla samman kollektivtrafik med ett hyrcykelsystem ökar vi förutsättningarna för pendlare, besökare och även Malmöbor som inte har tillgång till cykel, att göra byten mellan kollektivtrafik och cykeltrafik. Med hyrcykel blir det därför ännu lättare att röra sig i Malmö utan bil.
Vem är målgruppen för hyrcykelsystemet?
Alla som är i behov av en cykel för kortare resor inom Malmö, dvs. pendlare, turister, tillfälliga besökare såväl som Malmöbor.
Varför är det bra att fler cyklar i Malmö?
Cykeln är ett pålitligt, snabbt, smidigt och billigt transportmedel. Den ger vinster både för samhället och folkhälsan. Cykeln tar liten plats, är utsläppsfri och tyst. Malmö stad verkar för att fortsätta utvecklingen av cykelstaden Malmö och för att få fler att cykla samt underlätta för de som redan gör det idag.
Vad händer just nu?
Under vintern och våren förbereds platserna där de 50 första cykelstationerna kommer finnas. Alla dessa stationer kommer att stå klara till invigningen den 14 maj. Under de kommande åren kommer det att byggas ut med 50 nya stationer.
Var finns stationerna placerade?
Den första etappen av hyrcyklar består av 50 hyrcykelstationer med 500 cyklar. De finns utplacerade i centrala Malmö, se karta. Under de följande åren kommer systemet byggas ut till 100 stationer med 1000 cyklar runtom i staden.
Vad kommer det att kosta?
Man kommer att kunna välja på att köpa abonnemang för ett år, tre dagar (72 tim) eller en dag (24 tim).
- Pris helår: 250:-
- Pris tredagar (72 tim): 165:-
- Pris endag (24 tim): 80:-
Man köper sitt abonnemang på hemsidan malmobybike.se (öppnar först i mitten/slutet av april) eller på 12 utvalda stationer på stan. Alla abonnemang kan också kopplas till sitt Jojo-kort
Hur länge kan jag använda cykeln?
Efter att du har valt ditt abonnemang kan du använda cykeln i en timme åt gången. Efter en timme måste du hitta en station, parkera cykeln och hyra om den igen om du vill fortsätta din färd.
Vad ska hyrcykelsystemet heta?
Hyrcykelsystemet har fått namnet Malmö by bike efter en tävling kopplat till enkäten "Malmöcyklisternas resvanor och preferenser". Det kom in 850 namnförslag!
Vem äger hyrcykelsystemet?
Clear Channel är Malmö stads entreprenör som kommer att finansiera, äga och driva hyrcykelsystemet i utbyte mot reklamytor i staden.
Vad tycker Malmöbon om hyrcykelsystemet?
Under hösten 2014 gjorde vi en enkätundersökning i syfte att förstå mer om Malmöcyklisternas resvanor och preferenser. 8 av 10 malmöbor anser att ett system för cykelutlåning är en mycket eller ganska bra lösning.
Vill du hålla dig uppdaterad?
Vi hoppas att du har fått svar på de flesta av dina frågor kring Malmös hyrcykelsystem. Vi kommer att uppdatera informationen löpande på denna webbplats. Du kan också lämna idéer, synpunkter och tankar genom att kontakta oss nedan.